کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همانطور که بسیاری از فیلمسازان داخلی ایران بعد از گذشت سال ها همچنان برای حضور در جشنواره ملی فیلم فجر دچار بلاتکلیفی هستند و نمی دانند که چه نوع فیلمی با چه موضوعاتی مورد توجه دست اندرکاران جشنواره است و فیلم ها بر اساس چه پارامتر و معیارهایی انتخاب می شوند، قطعاً بسیاری از فیلمسازان مطرح سینمای جهان هم دیدگاه مشخصی نسبت به جشنواره جهانی فیلم فجر ندارند و فکر می کنند که این جشنواره، جشنواره ای مناسبتی و ویژه دهه فجر و انقلاب اسلامی است!
وی ادامه داد: ما همچنان بعد از گذشت سال ها از برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر به یک تعریف جامع و مشخص برای چگونه برگزار شدن آن نرسیده ایم!؛ در یک سال ما شاهد حضور آثار انیمیشن در این جشنواره هستیم و در سال دیگر فیلم های مستند و کوتاه حضوری چشمگیر در جشنواره دارند و از نظر ژانر و موضوع بندی نیز به تعریف جامعی نرسیده ایم و همه فیلم ها در هر ژانری اعم از جنگی، سیاسی، کمدی، خانوادگی، کودک و نوجوان، تاریخی و... می توانند در جشنواره حضور داشته باشند که همه این ها سینماگران و جشنواره را دچار نوعی بلاتکلیفی کرده است.
مدرس انجمن سینمای جوانان ایران سپس با تأکید بر اینکه برای جهانی شدن واقعی جشنواره فجر نیازمند تحقیق، تدبیر و پژوهش هستیم اظهار داشت: افرادی مانند زنده یاد علی معلم که در تمامی جشنواره های مطرح بین المللی شرکت می کرد و شناخت کافی نسبت به سینمای دنیا داشت می توانند کمک کنند که جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت واقعی و نه اسمی تبدیل به یک جشنواره مطرح بین المللی شود چرا که این افراد راهکارهای جهانی شدن یک جشنواره را بر اساس تجربیات خود به درستی می دانند و مدیران و مسئولان سینمایی باید با استفاده از راهکارها و نظرات ایشان کاری کنند که جشنواره فیلم فجر به صورت جدی بدل به یک جشنواره جهانی شود.
ترکمانی خاطرنشان کرد: ما برای جهانی شدن سینمای ایران نیازمند سیاستگذاری اصولی، برنامههای کلان و نظرات کارشناسان هستیم؛ نه تنها در سینما و حوزه فرهنگ و هنر که در تمامی حوزه ها و زمینه ها از جمله، سیاست، اقتصاد، آموزش و پرورش و... نیز استفاده از نظرات کارشناسان مجرب و کاربلد و برنامه ریزی های کلان و اصولی می تواند راهگشا باشد و مشکلات آن حوزه را به طور کلی برطرف نماید.
کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» در پاسخ به این سوأل که ما سال ها در جشنواره های متعددی نظیر جشنواره فیلم فجر تجربه انجام کارهایی مانند «بازار فیلم» را نیز داشته ایم اما حتی این بازار فیلم نیز نتوانسته منجر به جهانی شدن سینمای کشور ما گردد و فکر می کنید انجام این قبیل امور که هزینه های هنگفتی برای آن ها صرف می شود می تواند منجر به جهانی شدن سینمای ایران گردد گفت: اگر حضور در بازارهای فیلم دستاورد و بازتاب مناسبی نداشته باشد دیگر شور و اشتیاقی برای حضور در این بازارها از سوی شرکت های فیلمسازی و صاحبان آثار دیده نمی شود؛ من شخصاً طی سال هایی که بازار فیلم در ایام برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر برگزار می شد از آن دیدن کرده ام و شور و اشتیاقی که در آن دیده ام نشانگر آن بوده که این بازارها می توانند دستاورد مناسبی برای سینمای ایران داشته باشند اما تمامی این ها نیازمند همان تدبیر جدی، مدیریت صحیح و استفاده به جا و درست از نظر کارشناسان خبره است.
وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: ما نباید بر این اندیشه باشیم که صرف حضور چند سینماگر جهانی می تواند جشنواره ما را تبدیل به جشنواره ای تراز اول و جهانی کند بلکه باید جستجو کنیم و تحقیق کنیم که آیا این سینماگران مطرح هستند یا خیر؟؛ ما باید با تدبیر کاری کنیم که سینماگران مطرح و شناخته شده جهان برای حضور در جشنواره ما سر و دست بشکانند و زمانی که به این نقطه برسیم قطعاً امید به بین المللی شدن واقعی سینمای ایران در دل همه اهالی سینمای کشور به وجود می آید.
ارسال نظر